Kalendere til WordPress: Det skal du være opmærksom på

Læsetid: 7 minutter

Du er helt sikkert også klar over hvor væsenligt det er, at have en mobilvenlig hjemmeside, altså en responsiv hjemmeside. Det er næsten en standard nu om dage og bliver taget for givet.

Derfor kan det overraske mig fra tid til anden når jeg ser den generelle tilstand for arrangementudbyderes kalendere på Nettet.

Kalendere og mobiler

Kalendere kan være et virkelig stærkt værktøj til at fremvise arrangementer, koncerter, biograf forestillinger, osv. for en virksomhed.

Særligt hvis det giver den besøgende et overskueligt overblik, der gør det enkelt at finde interessante arrangementer.

For at en kalender skal være brugbar for den besøgende er det væsenligt, at der tages stilling til nogle punkter i brugeroplevelsen.

Informationer om events skal præsenteres synligt og overskueligt

Når brugeren kigger på kalenderen skal det være tydeligt at se hvad der foregår, på hvilke datoer og tidspunkter og med hvem. Kunsten er at præsentere lige præcis nok til at give et overblik, men ikke så meget at hele kalenderen drukner i støj.

De mest relevante informationer der skal fremgå af oversigten er:

  • Overskrift
  • Dato og tidspunkt
  • Eventuelt sted (særligt hvis arrangementer afholdes forskellige steder)
  • Visuel kategorisering i form af farve eller symboler og også godt, hvis det er tydeligt hvordan disse afkodes

Informationer som er væsentlige, men ikke vigtig i oversigten er

  • Uddybende beskrivelse af arrangementet
  • Google Maps
  • Pris (Denne kan tilhøre væsenlige informationer, men er det oftest ikke)

Eksempler på tilpas mængde information

Kalenderen skal være overskuelig på en smartphone

Dette er for mig et springende punkt ved langt de fleste kalender plugins til WordPress. Næsten alle de plugins jeg har set gennem de sidste 8 års tid har klaret at præsentere den essentielle information på en rimelig overskuelig måde.

Når det kommer til mobilvisninger af kalendere er der dog rigtig langt mellem de gode. Faktisk ligner de fleste noget ala dette:

Hvordan skal nogen dog kunne finde noget i sådan en kalender? Personligt er det første jeg gør, at navigere væk når jeg ser den slags kalendere på min mobil. Jeg gider ikke engang forsøge med mindre jeg virkelig skal finde noget.

Søgning og/eller filtrering af arrangementer

Hvis du har mange arrangementer og eventuelt typer af arrangementer, så er filtrering næsten uundværligt. Det sætter den besøgende i stand til hurtigt at finde den kategori af arrangementer der søges.

Et eksempel på hvor dette er virkelig relevant er med musik arrangementer og film.

De fleste mennesker har en håndfuld musik genrer de foretrækker og derfor vil de gerne se de koncerter der f.eks. har rock eller jazz. De er ligeglade med pop, country, etc. og derfor er det væsenligt for dem at kunne sortere “støjen” fra.

Ligeledes med film vil det ofte være et spørgsmål om at se hvad der er af “nye og interessante” film og som oftest inden for en eller to genrer.

Søgning er rart, men ikke essentielt

Søgning kan være et rigtig godt supplement hvis der udbydes et stort udvalg af arrangementer, da det sætter den besøgende i stand til hurtigt at finde det arrangement de søger.

Dette er dog oftest ikke den vigtigste feature, da de fleste der søger noget meget specifikt, vil starte på Google og det bringer os videre til det næste punkt på listen.

Kalenderen skal anvende RichSnippets

Når Googles robotter crawler din hjemmeside og forsøger at danne sig et overblik over hvad den omhandler så er der nogle ting som er svært for en maskine at forstå (endnu). Herunder hører arrangementer.

Blot ved at du skriver omkring dine arrangementer og herunder tid, sted og pris, ved Googles robotter faktisk ikke at der er tale om et arrangement, hvad det koster, hvornår det er, osv. Det er blot en stor grå masse for robotten.

Heldigvis er der råd at hente, som gør det enklere for Google at forstå hvad din hjemmeside omhandler. Det hedder RichSnippets.

RichSnippets er din måde at fortælle Google meget præcist omkring dit indhold og herunder også arrangementer du afholder.

RichSnippets sætter dig i stand til at fortælle Google hvad der sker, på hvilken dag, hvad det koster, osv. på en måde som deres robotter forstår. Det betyder at dine arrangementer bliver nemmere at finde på Google – og det giver resultater på bundlinjen.

Læs mere om RichSnippet her https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data og her https://developers.google.com/search/docs/guides/mark-up-content (En lille advarsel: Det er ret teknisk, så tal med en professionel om det).

Jeg har en hel del erfaring med hvordan RichSnippets kan løfte dine søgeresultater markant, f.eks. som i tilfælde med EL Kursus.

Undgå at bruge nyheder og blogindlæg som arrangementskalender

Et af de helt store fy-fy jeg desværre ofte ser er, at blogindlæg og nyheder bruges som arrangementskalender – og det er rigtig syndt synes jeg. For det er potentiale lige ud i toilettet.

Den tilgang jeg oftest ser er at et arrangement slåes op som en nyhed og i nyheden skrives der omkring arrangementet. Og det er egentlig meget fint.

Problemet opstår fordi arrangementer typisk ligger ude i fremtiden og derfor “drukner” dit arrangement som først afholdes et par måneder senere, blandt de nyheder som skrives efterfølgende.

Dine nyheder og blogindlæg skal bruges til, at hype og reklamere for arrangementer. De skal ikke bruges til at indeholde selve informationerne omkring arrangementet.

Og nej, heller ikke hvis du laver en kategori som hedder arrangementer. For så mangler du stadig den væsenligt del omkring RichSnippets som gør at det også kan findes på Google.

Mit Favorit Kalender Plugin

Der er særligt ét kalender plugin som har vundet min præference over de seneste år. Det overholder alle de ovenstående ting jeg anser for særligt vigtige, det bliver opdateret jævnligt og er ret enkelt at arbejde med, både på det brugermæssige og tekniske plan.

Pluginnet hedder EventON og du kan læse mere om det her og se demoer af hvad EventOn kan.

Har du selv et favorit kalender plugin? Så skriv det i kommentarerne og del det med de andre læsere.

2 kommentarer til “Kalendere til WordPress: Det skal du være opmærksom på”

  1. Jeg har kigget på EventON efter du har anbefalet det. Jeg kan dog ikke læse mig til om det er muligt at ændre sproget til dansk? Jeg mangler en eventkalender, men jeg har brug for at sproget, der bruges til at kommunikere til gæsterne er dansk. Her tænker jeg på at datoen og tid ikke står på amerikansk måde, og sted ikke hedder place osv.

    1. Hej Sarah,

      Det er muligt at oversætte EventOn til Dansk 🙂

      Jeg vil dog også anbefale dig at tage et kig på https://theeventscalendar.com som vi har brugt flere gange til kundeløsninger.

      Efter min mening så er The Events Calendar nu noget til et sted som er langt mere modent end EventOn er – Særligt hvis man kigger på performance også 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!