Sådan automatiserer du intern linking på din hjemmeside

Læsetid: 4 minutter

Hvis du har læst nogle få artikler om SEO og hvordan du optimerer din hjemmeside, så har du formentlig også læst, at det er vigtigt med interne links.

Hvis du ikke ved hvorfor interne links er vigtige, så lad os gå hurtigt hen over det.

Google danner et overblik over hvordan din hjemmeside ser ud, hvilket indhold du har, hvad det handler om, osv. ved at crawle din hjemmeside.

Lidt forenklet betyder det, at deres robotter besøger hjemmesiden og “læser” indholdet. Når robotterne møder et link, følger de linket og læser det næste indhold. Sådan forsætter de ind til de har nået siden igennem.

Google kan nemlig ikke vide hvordan din hjemmeside ser ud, med mindre du hjælper dem på vej med f.eks. sitemaps og interne links.

Og jo bedre dit indhold er linket sammen, jo nemmere er det for Google at indeksere (danne sig et overblik) din hjemmeside – og det bidrager til din placering I søgeresultaterne på Google.

Det kan virke overvældende

Jeg hører ofte, at det virker som en næsten uoverskuelig opgave, at linke indhold sammen og huske, at gøre det.

Jeg er tilbøjelig til, at være enig.

Det kræver gode vaner omkring indholdsproduktion, samt at du kender dit indhold rigtig godt, så du kan huske hvilke blog indlæg eller artikler du tidligere har skrevet og husker at inddrage tidligere indlæg.

Du kan gøre det nemmere for dig selv

At binde dit indhold sammen kan gøres til en enklere opgave. Når du skriver indholdet kan du anvende WordPress egen link funktion til at finde indhold, du tidligere har skrevet, som kunne være relevant at linke til.

Forestil dig, at du skriver en artikel om Google Analytics (hvis du endnu ikke er i gang med Google Analytics så læs denne artikel). Her markerer du ordet du sætningen og indtaster ”Google Analytics”.

wordpress-intern-linking

WordPress søger nu dine indlæg og sider igennem for ordet og viser forslag hvor det forekommer. Det kræver naturligvis at du har en nogenlunde idé om hvad du tidligere har skrevet om.

Du kan automatisere en del af det

Hvis du har nøgle-artikler også kendt som evergreen indhold som det næsten altid vil være relevant at linke til, kan du automatisere dette ved at anvende SEO Automatic Links.

Det er gratis plugin som gør, at du kan definere nøgle ord og hvor der skal linkes til, når disse nøgle ord fremtræder i din tekster.

Det betyder at du f.eks. kan opsætte at ordet ”kontakt” altid linker til din kontakt side.

Du har også mulighed for, at opsætte undtagelser hvor nøgle ordene ignoreres. Det vil f.eks. være fjollet hvis din kontakt side, som formentlig indeholder ordet ”kontakt”, linker til sig selv.

Hvor meget skal du gøre det

Som med mange ting er mere ikke nødvendigvis bedre. At proppe dine artikler med links til andre af dine artikler er ikke en god idé, da det både kan forvirre dine besøgende og Google.

En god tommelfingerregel er, at gøre det hvor det er naturligt. Måske lagde du mærke til, at dette blog indlæg indeholdt links til tidligere indhold, der relaterer sig til emnet for dette indlæg.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!