Eye tracking til hjemmesider: En gave eller en forbandelse?

Læsetid: 5 minutter

Når det kommer til konverteringsoptimering så er hårde data guld værd. Jo mere data der er tilgængelig, jo nemmere bliver det at træffe et informeret valg.

Ind til for nyligt har det ikke været muligt på en økonomisk overkommelig måde, at spore hvordan besøgende på webshops og hjemmesider reelt kigger på skærmen, hvad de holder øje med, hvor stopper deres blik osv.

Det har været indirekte muligt ved hjælp af værktøjer som f.eks. HotJar der laver heatmaps, scrollmaps og clickmaps for de besøgende.

Værktøjer som disse er rigtig gode, det er dog en inddirekte måling, da der kigges på hvor langt brugeren er scrollet ned, hvad der klikkes på og hvor musens markør er placeret på skærmen.

Det seneste skud på stammen

Et hold forskere fra Brown University og Georgia Institute of Technology har udviklet et Eye Tracking Library kaldet WebGazer.js

Værktøjet gør det muligt på hjemmesider, at anvende den besøgendes webcam til, at spore hvor brugeren kigger på skærmen med en nøjagtighed på 100-200px (ca. 2,5 – 5cm).

Og hvorfor er det dog vigtigt, Yan..?

Det er meget vigtigt fordi vi ikke er i fuld kontrol over vores egne øjne. Kan du huske sidste gang du skulle på toilettet og der ikke var et toilet i nærheden? Hvordan dine øjne begyndte at scanne dine omgivelser efter et toilet?

Eller hvad med da ham eller hende den lidt labre gik forbi dig på gaden, mens du holdt i hånden med din kæreste. Kiggede du? Er du helt sikker? Heller ikke indirekte.

Så du kiggede ikke..? Ikke engang et splitsekund?
Så du kiggede ikke..? Ikke engang et splitsekund?

Svarede du nej, så tror jeg faktisk du lyver. Du kiggede måske ikke bevidst og nej jeg siger ikke du er et skidt menneske, du er bare som alle andre underlagt din natur. Dine mikroudtryk og øjenbevægelser lyver ikke (De er dog åben for fortolkning).

Prøv engang at forestille dig at webshops og hjemmesider med relativ høj nøjagtighed kan se hvad du kigger på. Forestil dig at du bevidst eller ubevidst kigger på produkter. Du har ikke klikket på dem, bare kigget.

Næste gang du er på Facebook får du pludselig reklamer for disse produkter. Vi taler potentielt om meget potente markedsføringsmetoder her. Som med mange teknologier findes der både potentielt store fordele og rigtig ubehagelige konsekvenser.

Det kunne gøre hjemmesider mere tilgængelige

En af de store fordele ved teknologien er, at den potentielt kunne hjælpe folk der har svært ved, at anvende en mus eller anden touchdevice (f.eks. grundet handicap), med at browse på Internettet. De ville potentielt blive i stand til, i bedste sci-fi stil at kigge på skærmen og udstede verbale kommandoer.

The nasty stuff

Hvis vi ser på de mere dystopiske sider af teknologien ville nogle af de umiddelbar risici jeg ser, være at det pludselig bliver mere tilgængeligt at manipulere med forbrugeres købsmønstre, fordi der potentielt ville spores interesse for emner og vises reklamer på baggrund af dette.

Hvad hvis en hjemmeside kompromitteres, får hackerne så adgang til denne data – og hvad vil den kunne anvendes til? Det giver et helt nyt lag af problematikker ifht. privatlivsfred som ikke er set hidtil.

Godt nok skal browseren spørge om du ønsker at give tilladelse til, at dit webcam anvendes – Men hvor længe? For ikke så lang tid siden, var der en sag med Google Chrome hvis standardindstillinger er, at de må lytte med på din computers mikrofon.

Toppen af isbjerget

Med en teknologi som denne tror jeg kun at tiden vil afsløre de gode og dårlige sider af den, da det stadig er i sine spæde stadier. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det vil få en effekt på hvordan markedsføring og konverteringsoptimering kommer til, at foregå på Internettet i fremtiden.

Hvad tænker du? Har du gjort dig overvejelser om hvad denne teknologi kunne have af konsekvenser, så del det i kommentarerne.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!