Hosting hovedpine? 7 tegn på du skal overveje ny hosting udbyder

Læsetid: 9 minutter

Med din virksomhed online – og i særdeleshed hvis du har en webshop – stiller det krav til hvilken hosting du vælger, at have din løsning hos.

Jeg har ofte talt med virksomheder der er frustreret over deres hosting ikke er hurtigt nok, har underlige, sporadiske udfald og andre problemer som ikke umiddelbart lader sig definere.

Når du oplever problemer med din hjemmeside eller webshop, kan det overordnet set kategoriseres til en af to problemstillinger: Kvaliteten af din løsning (koden der ligger bagved) og kvaliteten af din hosting udbyder.

Forestil dig du skal på en køretur gennem Europa

Bagage

Vi kan sammenligne din løsning med bagagen du skal medbringe på turen og din hosting er bilen.

Hvis du pakker alt, alt for meget og tager unødvendige ting med, samt smider det tilfældigt ind i bilen, så bliver der rigtig trangt.

Så er det næsten ligegyldigt hvilken bil (hosting) du har, så vil du stadig opleve problemer. Du kan sammenligne det med at have en hjemmeside med f.eks. for store billeder og måske endda unødvendig kode (bagage).

Morris Mascot

Omvendt, kan du tage kun det allermest nødvendige med og pakke det som et professionelt Tetris spil. Hvis du kører en i Morris Mascot fra 1973 (lav kvalitets hosting) som ikke har set en dråbe olie efter det første år, så kommer det til at blive en lang tur.

Frygten for at skifte hosting udbyder

De fleste begyndere og ikke-teknikere vil være nervøse for at skifte hosting udbyder. De ved nemlig godt, at det kræver noget viden de ikke umiddelbart ligger inde med. Og derfor er de nervøse for, at noget kunne gå galt.

Falder du i den kategori, så ved jeg at du har det sådan fordi jeg har snakket med rigtig mange som er gået gennem samme – og er kommet godt ud på den anden side.

Det heldige for dig er, at de fleste høj kvalitets hosting firmaer faktisk tilbyder, at gøre det helt gratis for dig, som del en deres abonnementer. Det er et af tegnene på du har med en godt hosting firma at gøre. Og reklamerer de ikke med det, så spørg dem. De fleste siger ja.

De 7 tegn på du skal overveje en ny hosting udbyder

Med lidt større indsigt i hvorfor du skal vælge en kvalitets hosting udbyder, så skal vi kigge på nogle af de væsentligste tegn på, at du bør overveje at skifte. En ting er sikkert, du skal ikke bare lade stå til og leve med problemerne.

Årsag #1 Ofte forekommende og uventet nedetider

Alle hosting udbydere har nedetid ind imellem. Det skyldes opgraderinger af servere og system, for at give kunderne bedre kvalitet. De sørger dog altid for, at annoncere det i god tid. Lidt ligesom når det varme vand i din ejendom lukkes for.

Oplever du ofte, at din hjemmeside er nede på tidspunkter der ikke er annonceret af udbyderen, så er det et advarselstegn. Du kan selv monitorere oppetiden via et værktøj som f.eks. https://uptimerobot.com/.

Årsag #2 Dårlig kundeservice

Frustreret over kundeservice

En god kundeservice er essentiel, de er i mange tilfælde din garanti for at få hjælp. Hvis du konsekvent oplever, at kundeservicen er langsom til at svare eller ikke vender tilbage, så er det på tide at pakke og flytte videre.

Hvad der er langsomt er naturligvis individuelt. Jeg vil mene at kundeservicen gerne skal svare inden for max 2-3 timer og helst have en livechat hvor det er muligt at fange en servicemedarbejder.

Hurtige svar tider er naturligvis ikke alt, de skal helst være høflige, kompetente og hjælpsomme med at løse dit problem.

Årsag #3 Underlige “Internal Server Errors” eller “Hvid skærm”

Fortæller dine kunder (eller oplever du selv) at du får underlige fejl uden, at du synes at have ændret på noget, så er det på tide at tage fat i kundeservice og tage en snak med dem.

Hvis de ikke kan afhjælpe problemet eller fortælle hvorfor det opstår, så skal du til at flytte videre. Du kender følelsen af når du står i supermarkedet og Dankort terminalen ikke fungerer? Det er netop dén følelse dine kunder oplever hvis de får denne type fejl.

Årsag #4 Fejl ved etablering af database forbindelse

error-establishing-a-database-connection-e1388406788104

Opleves der ofte problemer med, at forbinde til databasen så er det tegn på noget et helt galt. Database forbindelsen i WordPress er af en temmelig statisk natur og medmindre du har pillet ved login oplysningerne, ændret kodeord, brugernavn eller lignende, så har din hosting udbyder et problem.

Årsag #5 Langsomme Page Speed målinger

Hastighed er alt afgørende på Internettet i dag. Din hjemmeside bør optimalt set indlæses på under 2 sekunder.

Anvend værktøjer som Google Page Speed Insights og Pingdom Webspeed Test for at finde områder din hjemmeside kan optimeres på.

Google PageSpeed Insights

Er du i tvivl så tag fat i en professionel og få rådgivning omkring det. Hvis du ikke selv har optimeret på din hjemmeside er der ofte en hel del lavthængende frugter som kan gøre en stor forskel for hastigheden. Det kunne f.eks være at optimere størrelsen på dine billeder.

Har du derimod optimeret alt hvad du kan og oplever du stadig et langsomt site, så kan det være en god idé at overveje et skift.

Som eksempel havde jeg oplevelsen med en hjemmeside, der var placeret hos en lav kvalitets hostingudbyder (jeg nævner ingen navne).

Hjemmesiden indlæste på ca. 7 sekunder (til trods for den var optimeret). Da vi flyttede den over på en host af højere kvalitet faldt indlæsningstiden til 1.8 sekunder – og det var før vi havde optimeret opsætningen til den nye udbyder.

Årsag #6 Din hjemmeside suspenderes uden advarsel

Foregår der ulovlig aktivitet fra din hjemmeside, f.eks. som følge af den er blevet inficeret med malware, så er det normalt, at hosting udbydere lukker siden af. Det giver god mening, så længe de giver dig besked om det.

Opdager du pludselig at din hjemmeside er suspenderet og du ikke har fået noget af vide om det, så er det et stort rødt advarselstegn. Sørg altid for at du har en backup af dine hjemmeside og at sikkerheden er i orden.

Årsag #7 Din virksomhed er vokset fra hosting udbyderen

Mange nye virksomheder starter i det små af økonomiske årsager og i takt med virksomheden vokser og der kommer mere trafik, kan det ske, at behovet vokser fra udbyderen.

Kvalitet og pris hænger ofte sammen når vi snakker om hosting udbydere og giver du mindre end 100 kr pr. måned og oplever en langsom hjemmeside / webshop, så bør du muligvis overveje at skifte.

Start altid med at tage en snak med udbyderen

Tag en snak med din hosting udbyder

Det er frustrerende at opleve problemer med din hjemmeside. Det giver en følelse af magtesløshed fordi du ikke selv er i stand til, umiddelbart at gøre noget ved det og skal have ekstern hjælp.

At du oplever problemer en enkelt gang eller to betyder ikke at du skal flyve ud og finde en ny udbyder med det samme.

Jeg er fortaler for dialog. Start derfor altid med at tage en snak med din hosting udbyder. De er formentlig fornuftige mennesker som vil gøre deres bedste for, at hjælpe dig – og hvis de ikke ved du oplever problemer, kan de ikke hjælpe.

2 kommentarer til “Hosting hovedpine? 7 tegn på du skal overveje ny hosting udbyder”

  1. Godt indlæg. Det er fangende, skarpt og forståeligt!
    Til folk som skal skifte hostingudbyder, kan jeg anbefale denne hjemmeside: [LINK FJERNET]

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!