Hvilken hosting udbyder er den bedste til WordPress?

Læsetid: 7 minutter

Det er næsten dagligt at jeg støder på spørgsmålet “Hvilken hosting udbyder skal jeg vælge?” eller “Hvilken hosting udbyder er den bedste til WordPress?”.

I kølvandet på spørgsmålet, kommer der altid en næsten endeløs udveksling af links til forskellige hosting udbydere, ofte uden årsag om hvorfor der linkes (Ja, jeg har også selv været skyldig i det).

Alt for ofte skyldes det to faktorer: Kvaliteten af spørgsmålet og manglende kontekst for svaret.

Kvaliteten af spørgsmålet

Et spørgsmål som“Hvilken hosting udbyder er den bedste til WordPress?” er af ringe kvalitet, da der mangler informationer.

  • Når du skriver “bedste” så tænker jeg, at du har nogle særlige kvaliteter i tankerne. Hvad er disse?
  • Hvis du har en hosting løsning i dag, hvem hoster den?
  • Hvad er dit budget?
  • Hvilken type hjemmeside / webshop skal der køre på serveren?
  • Hvor mange besøgende har / regner du med at have dagligt / månedligt?

Og der kunne fortsættes med mange flere spørgsmål. Jeg er kendt for at kunne være småirriterende på den gode måde, fordi jeg sætter en stor ære i at stille alle de besværlige spørgsmål.

Kan du se hvor jeg vil hen? Der kan ikke svares på en “bedste” løsning uden konteksten kendes.

Kontekst for svaret

Uden at kende til behovet bliver konteksten for svaret udvandet. For mit behov er ikke nødvendigvis det samme som dit behov.

Hvis du modtager et svar ud fra en antagelse om en webshop med 10.000 daglige besøgende og du har en hjemmeside med 300 besøgende, så risikerer du at blive anbefalet et hangarskib, når dit behov kun er en speedbåd.

Floskler fra udbyderne, forvirer virksomhederne

At vælge den rette hosting udbyder kan nemt være en jungle for alle hosting udbydere reklamerer med floskler der ikke fortæller særligt meget.

Kan du genkende nogle af disse

99.9% oppetid … Vi er hosting eksperter … Sikker og stabil hosting … 5 ud af 5 stjerner hos vores kunder … Vores kunder elsker os …

Det lyder alt sammen rigtig godt, men anvender vi en god gammeldags “ikke-test” på det, så er der ingen af udtalelserne som det ville give mening at skrive det modsatte af. Altså kan du som kunde ikke bruge det til, at vurdere hvilken du skal vælge.

Vi har X antal GB plads, 27-en-halv processorer, 3 niveauer af caching og more super-duper-cloud-engine..

Stop! Det hjælper heller ikke en kunde med noget som helst i forhold til at vælge hosting udbyder.

Jeg er IT Ingeniør og jeg har en gang i mellem selv udfordringer med, at lure hvad forskellen er på de forskellige udbyderes tekniske specifikationer.

De er efterhånden alle sammen ens.. næsten

Det er formentlig tættere på sandheden at alle hosting udbydere nu til dags er 80-90% ens hvad angår teknik, oppetider, sikkerhed, osv.

Det betyder at du næsten kan vælge lige hvilken hosting udbyder du har lyst til og være nogenlunde sikker på det spiller.. og så alligevel ikke helt.

Afgørende målepunkter for valget af hosting udbyder

Når jeg kigger på hosting udbydere er der nogle særlige målepunkter jeg kigger efter, for at vurdere om de overhovedet er værd, at overveje.

Prisen

Hvis hosting udbydere koster mindre end kr. 100 pr. måned overvejer jeg dem ikke engang. Mine 12 års erfaring med IT har vist mig, at det koster resourcer i form af tid og dermed penge, at drive et rentabelt hosting firma.

Udbydes det til mindre end kr. 100 pr. måned er det en indikator for mig, at der enten mangler noget væsentligt på den tekniske front eller også er der sparet på supporten.

Support

Er der 24 timers support alle dage på året? Og hvad er deres svartider på supporten? Hvis supporten kun er åben klokken 8 – 17 på hverdage, så bliver hosting udbyderen også automatisk sorteret fra i min bog.

Det er næsten altid når du mindst forventer at skulle bruge supporten at der er problemer med din hosting udbyder. Og sker det fredag eftermiddag er der meget lang tid til mandag kl. 8.

Det gør mig ikke så meget, at svartiderne er lidt længere i weekenden end normalt – De skal jo også have lov til, at holde fri i supporten.

En sidehistorie til det er, at jeg har afprøvet et par hosting udbydere på denne front efterhånden. Jeg skriver til deres support, på underlige tidspunkter, med underlige spørgsmål og har også forsøgt at være besværlig til tider.

Jeg vil vide at supporten er høflig, proaktiv og kompetent hvis jeg skal anbefale dem til en kunde.

Det er væsenligt for mig med god support. Jeg går ikke ind til en cykelsmed og forventer, at blive stukket en svensknøgle i hånden, skulle lokalisere problemet selv og fikse det, for derefter at få en regning.

Jeg forventer samme høje standard af service hos en hosting udbyder, som jeg gør af mig selv. Jeg forventer at få kompetent og proaktiv service – og jeg betaler gerne for det.

Det drejer sig trods alt om en af virksomhedens mest værdifulde medarbejdere.

Hosting udbyderen skal være specialist i WordPress Hosting

Hvis jeg skal hyre en hosting udbyder, så skal de være specialister i WordPress. Hvis du anvender en anden platform, skal de naturligvis være specialister i den.

Det er et kriterie for mig, fordi der kan være specifikke udfordringer fra platform til platform – og er de specialister ved de hvor de skal kigge og kan være proaktive.

Konklusion

Det væsenligste du kan gøre er, at gøre dig klart hvad dit behov er.

Er du i tvivl om dit behov, så spørg en specialist og bliver du stillet en hel masse spørgsmål som du godt forstår, men bare ikke har svarene på endnu, så er du på rette vej.

Hvem end der rådgiver dig, skal vedkommende turde stille de irriterende, underlige spørgsmål, du ikke havde tænkt over.

Det er hele meningen med, at søge hjælp: Du skal have nogen med erfaring, som ved mere end dig og som kan afklare dit behov og dermed rådgive om den optimale løsning for dig.

Er du enig? Uenig? Har du selv erfaringer med valg af hosting udbydere eller rådgivning af kunder ifht. hosting valg så giv lyd fra dig i kommentarerne nedenfor.

2 kommentarer til “Hvilken hosting udbyder er den bedste til WordPress?”

  1. Hej Yan
    Som altid når du skriver, gode tanker og velovervejede argumenter 🙂 Kan kun give dig ret, som altid… MEN synes nu også du er lidt hård i din vægtning af hostning under 100 kr. pr. mdr. Jeg har, i min hverdag, fornøjelse af både unoeuro.com med, efterhånden, 25+ websites OG i den anden ende af skalaen, komplet server løsning, hos tyske: Hetzner.com. Hos Hetzner.com giver kunden ca. 500 kr pr. mdr + moms men har så også en traffik som kræver dette. Hos unoeuro.com har vi omkring 4 kunder med deres PRO løsning til ca. 100 kr. pr. mdr. + moms. Ligeledes deres løsning kræver mere “hardware” 🙂 MEN alle de øvrige kunder med unoeuro.com løsninger til ca. 15 kr. pr. mdr. kører UPÅKLAGELIGT. Mange af de løsninger har “tunge” temaer som AVADA men oplever INGEN udfordringer overhovedet og har en meget fin support hos unoeuro.com når det en sjælendt gang er nødvendigt. Derudover kan jeg benytte alle WordPress tools fra iThemes: Security PRO, BackupBuddy og Sync på unoeuro.com hostning til, som sagt, ca. 15 kr. pr. mdr. + moms. (Det kan jeg IKKE på f.eks. one.com) Det skal dog med at jeg/vi ikke endnu har nogle kunder med WebShop´s, endnu, og så er det da muligt at unoeuro.com IKKE kan løfte opgaven med en hostning til ca. 15 kr. pr. mdr. Nu har jeg så gjort det som alle os der kommentere på bl.a. WordPress Danmark m.m. når bølgerne går højt ang. hostning… Fremhævet EN udbyder og nedgjort ALLE andre 🙂 Det er så ikke budskabet med min kommentar men min erfaring om det godt kan lade sig gøre at finde en hostning til under 100 kr. pr. mdr. uden det er helt galt. Til dit “forsvar” har du igen ret i at det er meget svært (læs: umuligt) at sammen ligne diverse hostning udbydere idag. Vil så i samme åndedrag pointere at, idag, 2016 er det pragtfuldt med ALLE de forskellige hostning udbydere, kontra 1995, hvor jeg startede. Der var næsten kun Danaweb + et par enkelt mere 🙁 Nu er der en mere sund konkurrence på markedet og selvom det kan virke MEGET uoverskueligt for nye bruger, så er det altid at fortrække 🙂 Igen, tak for et godt aktuelt og spændende skriv. Jan C. Klein. Propagandafabrikken

    1. Hej Jan,

      Tak for din kommentar – Jeg er glad for du kan bruge indlægget det til noget.

      Jeg vælger at skære det meget klart ved mindst 100 kr pr. måned da min erfaring med hosting udbydere er, at hvis de tager mindre end 100 kr. pr. måned har de (ofte) ikke en rentabel forretning hvis de samtidig skal kunne levere support 24 timer i døgnet, alle ugens dage og med en rimelig hurtig svar tid.

      Og har de ikke en rentabel forretning betyder det at servicen er forringet og de risikerer pludselig at gå konkurs. Det er lidt som at hoppe ombord i en båd med huller og prøve at øse vand ud af den mens du krydser Atlanterhavet 🙂

      Supporten/service er særligt essentiel for mig, da de fleste hosting udbydere, rent hardware mæssigt, er ganske godt sat op. Jeg mener at service/support er noget af det væsentligste for en kunde. Eksempelvis kan du som virksomhed godt leve med, at sitet er sløvt hen over weekenden, men virksomeheden kan formentlig ikke leve med at være nede hele weekenden fordi supporten har fri.

      Jeg vil mene at de 3 kopper Café Latte som prisen tilsvarer for god døgn support og stabile servere aldrig bør undervurderes. Det er ikke et sted der bør gåes på kompromis. Naturligvis skal det passe til behovet og snakker vi et lille site, uden shop, uden tung kode, så kan de små webhoteller sagtens køre det.

      Jeg har dog for nyligt haft et eksempel med en webshop på UnoEuro med deres Enterprise løsning, hvor cachen var opsat korrekt og sitet var ganske pænt optimeret, men loadtiden var stadig over 4 sekunder. Da jeg flyttede til en højere kvalitets hosting udbyder, var sitet under 2 sekunder – uden cache.

      Dette er ikke for at gå efter UnoEuro, de leverer et super godt produkt til prisen. Deres shared webhoteller er bare ikke til seriøse webshops og sites med en betydelig trafik. Jeg har ingen erfaring med deres PRO løsninger.

      Problematikken jeg generelt ser i mange af “hosting diskussionerne” og hvorfor jeg ikke deltager i dem heller, er at det ofte blot er “religion og overtro” som det kommer ned til. Det er aldrig en objektiv diskussion fordi mange svarer med hvad de personligt synes er bedst, uden at tage hensyn til behovene for den enkelte person der spørger.

      Dybest set “bør” en sådan diskussion foregå nogenlunde sådan her:

      1) Definér behovet for spørger
      2) Opsæt objektive målepunkter at sammenligne ud fra (som ikke er oplevelser). Hard facts.
      3) Sammenlign og drag en konklusion

      Jeg tror alle ville blive klogere og vi kunne få mere ud af diskussionerne, hvis blot der blev opsat mere objektive målepunkter for dem 🙂

      Mvh. Yan

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!
2022 © Yan&Co ApS – Gothersgade 11, DK-1123 København K – (+45) 71 96 09 09info@yanco.dk – CVR 38584758 – HandelsbetingelserPrivatlivspolitik