Stempelkort til kaffe: Hvordan du får mere ud af din webshop

Læsetid: 8 minutter

Hvis du har en WooCommerce webshop (måske endda en fysisk butik) som sælger fysiske varer – altså detailsalg, så skal du læse med her. For i det følgende skal vi tale lidt om hvordan du kan få mere ud af din eksisterende forretning med et par tiltag.

Og der er ikke tale om at du skal lave freebies, online kurser, nyhedsbreve eller alle de andre ting du har hørt, fungerer (og det gør de nu også). Men, ville det ikke være rart, hvis du kunne få flere tilbagevende kunder uden, at skulle opfinde et nyt produkt.

Stempelkort

Et tiltag du kan gøre med din webshop er et stempelkort, en kundeklub, en loyalitetsklub, kært barn har mange navne.

Er det ikke sådan noget Matas, Magasin og Kaffebarer gør sig i…

Jo! Og de gør det fordi det virker. Tænk f.eks. på en kaffebar, om det er Joe and the Juice, Baresso eller Starbucks er et fedt, de tilbyder næsten alle sammen det samme koncept.

Du får gratis et fint lille stempelkort og hver gang du køber din varme yndlingsdrik hos dem, får du et stempel. Når du har 10 stempler giver de en kop kaffe (eller hvad du foretrækker) helt gratis.

“De giver dig gratis et af deres produkter! De må da være skøre!”

De gør noget genialt. For med deres stempel kort i hånden vil langt de fleste kunder, vælge at gå ind hos dem og købe igen, blot for udsigten til den gratis kop kaffe (For den er der jo kun om 6 stempler!)

Kaffekort fra Baresso

Gamification

Strategien med stempelkort bygger på ideer fra gamification – det at gøre ting til en leg. Helt overordnet indeholder det at indbygge gamification nogle grundlæggende elementer

  • Et konkret mål (f.eks. 10 stempler)
  • Progression / Nøgleadfærd (f.eks. det at købe en kop kaffe, udløser point)
  • En måde at måle fremskridt / udvikling på (f.eks. stempelkortet hvor du kan se hvor mange point du har)
  • En belønning når målet opnås (f.eks. en gratis kop kaffe)

Ud over de ovenstående 4 elementer, er der 2 yderligere elementer som kan skabe endnu mere engagement fra brugeren.

  • Konsekvenser hvis målet ikke nås (dette kunne f.eks. være, at pointene skal bruges inden en bestemt dato, ellers udløber de)
  • Et konkurrence element (Dette kunne være flest antal point opsparet på et år)

Som du formentlig kan se, har stempelkort fra kaffebutikker mindst 4 ud af de 6 elementer der skaber gamification.

Drop rabatten

Læg mærke til, at de ikke giver dig rabat. De giver dig følelsen af, at få rabat. De sikrer at du som kunde vender tilbage – og ind i mellem køber du garanteret også lige den der muffin med der tilbydes som tilkøb.

Så hvordan fungerer det i praksis? Jo hvis vi regner med en kop kaffe koster 40 kr. og der skal 10 kopper til for at udløse en kop kaffe, så investerer forretningen 40 kr. i, at du køber kaffe for 400 kr. Det er regnestykke er ret enkelt.

Ville du have købt alle dine 10 kopper kaffe samme sted hvis ikke det var fordi du havde stempelkortet? Formentlig ikke. Du havde måske nærmere købt halvdelen, for de serverer jo alligevel mere eller mindre, alle sammen det samme.

Hvis vi antager at du under normale omstændigheder ville have fordelt dine kaffekøb mellem to kaffebarer, ville regnestykket se således ud:

Butik #1: 5 * 40 kr. = 200 kr.

Butik #2: 5 * 40 kr. = 200 kr.

Det vil være urealistisk at regne med, at et stempelkort automatisk betyder at alle kundens køb foregår samme sted, da bekvemmelighed og en lang række andre faktorer også spiller ind.

Så hvis vi antager at 80% af købene vil blive foretaget hvor stempelkortet er modtaget, ser regnestykket nu således ud:

Butik #1 (med stempelkort): 8 * 40 kr. = 320 kr.

Butik #2: 2 * 40 kr. = 80 kr.

Da der butik #1 investerer 40 kr. skal disse naturligvis fratrækkes og de står nu med 280 – altså 80 kr. mere end de ellers ville have fået i omsætning. Dette er naturligvis et lidt forenklet eksempel, for at vise den potentielle effekt.

Vanens magt og mersalg

En sekundær effekt af at opbygge loyalitet og/eller vane omkring hvor kunden handler. Det vi ofte gør, bliver hurtigt til vaner, fordi vores hjerner elsker gentagelse og mønstre.

Da kunden vender tilbage til kaffebaren igen og igen, bliver der dannet en vane og hvis dette kobles med god service og en god oplevelse gang efter gang, opstår der loyalitet.

Der er ingen tvivl om, at når kunden nu bliver ved med, at vende tilbage øger det sandsynligheden for mersalg.

Når du får din gratis kop så tænker du “Yes, mand! Hvor fedt, Gratis kaffe!” dejligt uvidende om at du har investeret 400 kr. i den kop kaffe.

Hvordan kan du gøre det samme med din WooCommerce webshop

Forestil dig, at hver gang dine kunder købte noget, gav du dem en del af ordrebeløbet i point og disse point kan efterfølgende veksles til køb eller anvendes til at betale en del af et køb.

Det kunne f.eks. være et 1 til 20 forhold, så for hver 20 kr. får de 1 kr. (Eller hvad end forhold du selv ønsker, at anvende).

Det betyder at dine kunder formentlig vender tilbage til dig og køber, selv hvis dine priser er lidt højere end andres. For de får følelsen af, at indhente det over tid.

Og sandsynligheden øges for, at de vælger at købe lige-den-ekstra-ting, når de ser, at de har f.eks. 200 kr. i point og den ekstra ting koster 300 kr.

Det du gør er, at installere WooCommerce Points and Rewards og så er du faktisk kørende. Kunderne får automatisk en point konto hos dig og du kan selv opsætte hvad point ratioen er.

Jeg har en fysisk forretning – og det virker kun online?

WooCommerce Points and Rewards fungerer kun online, men vi har udviklet et plugin som gør, at du kan give din kunder et stregkode kort (eller hvad form for kort du foretrækker) i hånden og nu kan de få registreret deres salg så længe de har en konto på din WooCommerce webshop.

På den måde kan dine kunder også få point for deres køb, hvis du har en fysisk butik – og fordi det kører som et tillæg til WooCommerce Point and Rewards kan de få deres point, uanset hvilket kassesystem du anvender.

  • Pluginnet kan blandt andet:
  • Scanne stregkoder og finde brugeres point konto
  • Indsætte point på brugerens konto ved at
    • Indtaste point antal
    • Indtaste ordrenummer
    • Indtaste ordrebeløb

Du kan se en demo af det nedenfor hvor vi anvender det sammen med Fanatics webshop.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar på mere inspiration?

Lyt til vores WordPress podcast!